Piyasalar
www.seanews.com.tr
13
Dry bulk ship rates pass
running costs for first time in
month
Ships hauling iron ore earned more than they need to cover run-
ning for the first time in almost five months, amid speculation that
demand for the raw material is accelerating.
Daily earnings for Capesizes carrying about 160,000 metric tons
of the raw material used to make steel rose for an eighth session,
adding 8.5 percent to $8,276, according to the Baltic Exchange,
the London-based publisher of shipping costs. That’s more than
the $7,758 that Moore Stephens LLP, a London-based consultant,
estimates they need for running costs such as crew and maintenance
for the first time since Jan. 28, figures show.
Traders booked 25 Capesizes last week and 26 in the preceding
seven-day period, according to Omar Nokta, an analyst at Global
Hunter Securities LLC in New York. While that compares with 19
to 20 a week on average this year, falling iron-ore and steel prices
in China may curb further rate gains, he said.
“Capesize activity continues to be higher than recent norms,”
Nokta said in an e-mailed note today. “Overall charter rates remain
very weak and we remain concerned that there is a low cap on rates
due to recent excessive weakness in Chinese steel and iron-ore
prices.”
The benchmark iron ore price slumped 21 percent to $115 a dry
metric ton this year, according to The Steel Index Ltd. Futures for
steel reinforcement bars used in construction fell 13 percent to 3,483
yuan ($569) a ton, according to the Shanghai Futures Exchange.
Gains extended across the three smaller ship types tracked by
the Baltic Dry Index, which rose 2.8 percent to 925. Daily earn-
ings for Panamaxes holding about half as much cargo as Capesizes
increased 2.2 percent to $6,993, according to the exchange. Rates
for Supramaxes rose 0.1 percent to $9,413 a day, and Handysizes
gained 1 percent to $7,932, data show.
n
Dökme Yükte aylar sonra
ilk kez navlun, işletme
giderlerini geçti
Hammadde talebinin artacağı yönünde spekülasyonlar
sürerken, yaklaşık beş aydır ilk kez demir cevheri taşıyan gemiler
harcadıklarından fazla kazanır duruma geçtiler. .
Denizcilik maliyuetlerini yayınlayan Londra merkezli Baltık
Borsasında çelik yapımında kullanılan hammaddeti taşıyan
160.000 metrik ton kapasiteli Capesize gemilerin günlük kazancı, 8
seans boyunca artarak yüzde 8,5 yükselişle 8.276 $ a çıktı. Londra
merkezli danışmanlık şirketi Moore Stephens LLP tarafından bu
gemilerin mürettebat ve bakım-tutumdan oluşan günlük işletme
gideri 7.758 $ olarak tahmin ediliyor, böylelikle 28 Ocaktan bu
yana ilk kez gelirler, işletme giderlerinin üzerine çıktı.
New York Küresel Hunter Securities LLC analisti Omar
Nokta’ya göre; geçtiğimiz hafta 25 Capesize gemi ve ve önceki
yedi günlük süre içinde 26 gemi kiralandı. Bu yılın ortalaması
haftada 19 ila 20 gemi kiralanmasıydı; Çin’de düşen demir cevheri
ve çelik fiyatları kazançların artmasını frenleyebilir.
Nokta, bugün gönderdiği bie e-posta mesajında “Capesize
gemilerdeki hareketlilik son normların üstünde, genel charter
oranları çok zayıf , ve biz Çinli çelik ve demir cevheri fiyatlarında
son aşırı zayıflık nedeniyle fiyatların bir dip oluşturduğundan
endişe ediyoruz.” dedi.
The Steel Index Ltd Vadeliye göre, dökme demir cevheri fiyatı
%21 düşüşle kuru metrik ton başına 115 dolar oldu. Şanghay Vadeli
İşlemler Borsasına göre, inşaatta kullanılan çelik güçlendirme
çubukları ton başına yüzde 13 düşerek 3,483 yuan (569 $) oldu.
Kazançlar, yüzde 2,8 artışla 925 puana yükselen Baltık Kuru
Yük Endeksi tarafından izlenen daha küçük gemi tiplerine de
yayıldı. Capesize gemilerin yarısı kadar yük taşıyan Panamax
gemilerin günlük kazancı %2,2 artarak 6.993 $ oldu. Supramax
kiraları %0,1 artışla günde 9.413 4 olurken Handysize kiraları %1
artışla günlük 7.932 $ oldu.
n