Markets
12
June 2013
Moody’s report holds
negative outlook for shipping
over next 18 months
THE oversupply of vessels will likely continue to outstrip
demand in most shipping services and the outlook for the global
shipping industry will remain negative over the next 12-18
months, said Moody’s Investors Service.
“Substantial oversupply will constrain freight rates for at least
the next 18 months, particularly weighing on earnings in the dry
bulk and crude oil tanker segments, while falling US crude oil
imports and declining European demand are likely to depress sea
borne deliveries,” said Moody’s vice president Marco Vetulli.
“We expect aggregate EBITDA in the global shipping industry
to decline five per cent - 10 per cent in 2013,” he said, reflecting
the findings of Moody’s latest industry report, Global Shipping
Industry: Sustained Oversupply Keeps Outlook Negative.
Shipping finance will remain tight with selective bank lending
continuing. In general, rated shipping companies have stronger
liquidity than the industry average, which should enhance their
ability to weather challenges posed by the weak operating envi-
ronment.
Moody’s said that it could change its outlook to stable if it
believed that the supply/demand gap is likely to narrow over the
coming 12-18 months, such that supply exceeds demand by no
more than two per cent, or demand exceeds supply by up to two
per cent. For the outlook to stabilise, the industry’s aggregate
EBITDA growth would also need to be within a range of -5 to
+10 per cent.
Market prospects should improve in 2014, as the amount of
oversupply declines. However, downside risks remain high as
the global economic recovery appears to have lost momentum in
recent months, the agency said.
n
Moody’s raporu: Deniz
taşımacılığında gelecek 18
ay için tahmin olumsuz
Moody’s Yatırımcılar Servisi’nin yaptığı açıklamaya göre, filodaki
arz fazlası pek çok taşımacılık hattında talebin üstüne çıkacak ve
önümüzdeki 12-18 aylık dönemde küresel deniz taşımacılık endüstrisi
negatifte kalmaya devam edecek.
Moody’s Başkan Yardımcısı Marco Vetulli, “Arzdaki önemli
miktardakifazlalık en azından önümüzdeki 18 aylık dönemde nav-
lun fiyatlarını sınırlayacak, ABD’nin düşen ham petrol ithalatı
ve Avrupa’nın azalan talebi muhtemelen denizyoluyla yapılan
teslimatları baskılayacak ve ağırlık özellikle dökme kuru yük ve pet-
rol tanker segmentleri kazançlarında olacak.” dedi.
Moody’s tarafından yayınlanan ve “Küresel Deniz Taşımacılık
Endüstrisi: SürenArz Fazlası Görünümü Olumsuzda Tutuyor” başlıklı
en son sector raporundaki bulgulara değinen Vetulli; “Biz küresel
denizcilik sektöründe toplam FAVÖK’te (faiz, vergi ve amortisman
öncesi kâr) 2013 yılında %5-10 düşüş bekliyoruz” dedi.
Bankalar tarafından kredi vermede seçicilik ve deniz taşımacılığın
finansmanındaki sıkılık devam edecek. Genel olarak, nominal deniz
taşımacılık şirketleri sektör ortalamasının üzerinde likiditeye sahip ki
bu da zayıf çalışma ortamından kaynaklanan hava değişimlerinden
korunmalarını kolaylaştıracaktır.
Moody’s, takip eden 12-18 ay içerisinde arz/talep aralığının
daralmasının olası olduğuna inandıklarında şöyle ki arzın talebi yüzde
ikiden fazla geçmediği, veya talebin arzın yüzde ikiden fazla üzerinde
olmadığı durumda görünümü durağana çevireceklerini belirtiyor.
Görünümün istikrar kazanması için ise, sektörün toplam FAVÖK
büyümesinin de yüzde -5 ile 10 aralığında olması gerekiyor.
Piyasa beklentilerinin arz fazlasının azalacağı 2014 yılı için daha
iyi olması gerektiği belirtiliyor. Küresel ekonomik iyileşme son
aylarda ivme kaybetmiş görünüyor, bu yüzden Moody’s aşağı yönlü
risklerin büyük olduğuna işaret ediyor.
n