Piyasa Analizi-Dökme Kuru Yük
www.seanews.com.tr
41
armatörlerin piyasanın geri dönüş
yaptığına olan inancı mı, yoksa
fiyatların cazibesi mi?
Daha fazla sipariş vermeye geri
dönüş, piyasa geneli için memnuniy-
etle karşılanan bir şey değil – ama bazı
gemi sahipleri için gidip yeni bir gemi
inşa siparişi vermek mantıklı gelebilir.
Fiyatlar tarihiperspektif içinde düşük
– ancak sizin gelecekteki kazanç potan-
siyeli açısından işinizde düşündüğünüz
hedef önemli. Yeni verilmiş siparişlerin
itici gücü kesinlikle yakıt açısından daha
verimli gemilere yöneliştir. BIMCO kısa
sürede büyük bir canlanma beklemiyor
ama harcamak için (ya da size sunulan)
para varsa 2015 ile 2035 yılları arasında
ticaret yapacak bir gemiye yatırım yapma
kararını almak için şu anda bize heyecan
verecek fazla bir şey yok.
Bu yıl da oldukça aktif olan ikinci el
pazarında gemi fiyatlarının dip-
ten dönmüş olduğunu düşünüyor
musunuz? Yoksa hala daha düşük
fiyatlar görebilir miyiz?
İkinci el fiyatları son yıllarda ciddi
yara aldı. Geçen yıl 5 yaşındaki Panamax
için teklif edilen fiyat 26,5 milyon ABD
Dolarından 18 Milyon ABD Dolarına
kadar düştü. %32 lik bir değer kaybı.
Bir yıl önceki fiyat ise 36 milyon ABD
Doları idi (%26 düşüş). Piyasada bir dip
yaptık ve oradan yükselmeye başladık
gibi görünüyor.
Yeni inşa fiyatlarında dipten dönüş
yaşanmıştı, şimdi sıra ikinci el pazarına
gelmiş gibi görünüyor.
Dökme kuru yükte ikinci el pazarının
hala daha düşük fiyatlar görme imkanı
var mı? Evet, yaşlı tonaj için bu doğrudur,
aynı zamanda yeni inşa tonajın daha
bol olduğu bir segment olduğundan bazı
Capesize tonaj için de bunu söyleme-
miz mümkün, ama yeni tonaj açısından
piyasada görülen bulunabilirlik ve yük-
sek faaliyeti dikkate aldığımızda yakın
gelecekte fiyatların biraz yukarı gitme-
sini bekleyebiliriz.
Orta vadede ise daha çok 2013 yılında
yeni kuru dökme yük gemileri piyasasının
aslan payını alması beklenen Panamax
gemilerinde varlık fiyatlarındaki artışa
daha çok odaklanıyoruz.
Günümüz piyasasında hangi kuru yük
gemi tipinin en iyi gelir potansiyeline
sahip olduğunu düşünüyorsunuz?
Ben esnek donanımlı Handymax /
Supramax gemilerin dünya genelinde
kullanım açısından için en iyi potan-
siyele sahip olduğuna inanıyorum.
Ana ithalatçıların küçük ticareti biraz
yavaşlattığı ve küçük ithalatçı ülkelerin
esnek tonaja daha fazla ağırlık verdiği
ve talebin geniş bir alana yayıldığı
bir dönemde birçok ticaret ve bağlantı
noktasında kullanışlı olacaklarını
düşünüyorum.
Tanker ve kuru dökme yük seg-
mentlerinde bu yıl şu ana kadar
gemi sökümü faaliyeti açısından
işler nasıl gitti?
Dökme kuru yük gemisi sökümleri ile
ilgili olarak; BIMCO 2013 yılında 30
milyon DWT tonajın filodan çıkacağını
tahmin ediyor
Bu miktar, geçtiğimiz yıl gerçekleşen
33.7 DWT tonajın biraz altında.
Şimdiye kadar beklediğimiz gibi
8,7 milyon DWT söküm gerçekleşti.
Nereden bakarsanız bakın, kuru yük filo-
su öncelikle küçük segmentlerde hurdaya
gidecek eski gemiler açısından önemli
bir potansiyele sahiptir, ancak bunun
gerçekleşme olasılığı fazla değildir. Yaşlı
demek kullanılamaz anlamına gelmez.
Bir çok yaşlı geminin borcu yok ve bir
çok armatör açısından filo-karmasının
önemli bir bölümünü temsil etmekte-
dirler. Bu tonaj kendisine pek çok yerde
müşteri bulabiliyor, o yüzden armatör-
lerin bu gemileri söküme göndermeleri
için bir neden yok.
Ancak ister kuru dökme yük, ister ham
petrol tankeri veya ürün tankeri olsun
bu gibi tonaj için genel olarak söylene-
bilecek şey, daha fazla geminin söküme
gitmesinin temel piyasa dengelerinde arz
kısmında iyileşme sağladığı ve bunun da
piyasa durumunda iyileşme sağladığıdır.
Gemi sökümü açısından, BIMCO
2013 yılında ham petrol tanker filosun-
dan 10 miyon DWT’nin, ürün tankeri
filosundan ise , 2,2 milyon DWT’nin
çıkacağını tahmin etmektedir.
Ürün
tankerlerinin
arzındaki
iyileşmeyle birlikte, BIMCO bu yıl daha
çok ham petrol tankerlerinin özellikle de
VLCC’lerin sökümüne odaklanmıştır.
Bildiğiniz gibi, arz fazlasını ortadan
kaldırmak için tonaj fazlasını atmayı
tetiklemek üzere arayışta olduğumuz
önceki çeyrekte VLCC segmentinde
söküm potansiyelini çeşitli açılardan
incelemiştik.
Geminin varlık değeri söküm değerine
eşit veya altında mı olacak? Bu sorunun
cevabı hayır gibi görünüyor.
60 VLCC’nin masraflı bir sörvey/ara
sörveyden geçmesi gerekiyor, bu bazı
armatörlerin gemie masraf etmek yerine
onu söküme göndermeyi tercih etmel-
erine neden olacak mı? ‘Bu konuda jüri
hala düşünüyor’.
Ama görünen o ki, çok sınırlı ölçüde
doğrudan söküme giden gemi var (2013
yılında şimdiye kadar 2 adet). Ancak biz
açık deniz petrol aramalarında yaşanan
mevcut patlamada bazı VLCC’lerin
FPSO’ya dönüştürüldüğünü; bazı
VLCC’lerin de bunker ticareti yapan-
lara FSU (Yüzer Stok Birimi) olarak
kullanılmak üzere satıldığını gördük.
Son zamanların modası daha düşük
yakıt tüketimi vaat eden sözde “Eco
Taşıyıcılar”ın yüksek fiyatlarına
rağmen gelecekte piyasaya hakim
olacaklarına inanıyor musunuz?
BIMCO,
yakıt
verimliliğinin
geleceğin önemli bir parçası olduğuna
inanmaktadır.
Biz gemilerin giderek daha da tasar-
ruflu hale geldiğini görüyoruz, ama en
son EKO-tasarım gemiler armatörüne bir
üstünlük sağlıyor gibi görünüyor.
Düşük yakıt tüketimi hepimizin
peşinde olduğumuz bir şey; o zaman
nasıl isim verirseniz verin, eğer sonuç-
ta size daha düşük bir yakıt faturası
getiriyorsa o zaman doğru fiyata da
satın alınırsa ticari açıdan doğru bir iş
yapılmış demektir.
Günümüz piyasasında ECO-tonaj
standart değil, bu da “standart” tonaj ile
elde edilebilecek kazanca göre bir pirim
sağlayacağı anlamına gelir. Giderek
‘EKO’ tonajın daha fazla artmasıyla
bu prim eriyecek ve yeni bir normal
oluşacaktır. EKO-tonajın norm olduğu
yerde bu normaldir ve ‘standart’ tonaj
norma göre daha düşük fiyatta ticaret
yapacak ve daha az kazanacaktır.
n