Page 22 - seanews_may

Basic HTML Version

20
May 2013
SeaNews: Sayın Kaptan Bülent
Dandin, sizinle denizciliğimizin ve
dünya denizciliğinin durumu ile ilgili
bir ufuk turu yapmak istiyoruz. Türk
Denizciliği’nin bugünkü konumu
hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Kapt. Bülent Dandin:
Genel görüşün
aksine, denizciliğin gelişimini armatörlük
üzerinden okumak istemiyorum; şayet
armatörlük üzerinden okur isek şöyle bir
benzetme ile cevap verebilirim.
Obez olmak gelişmişlik ise tanı
doğrudur, mamafih obez olmak, sağlıklı
olmak anlamına gelmez.
Konuyu söyle açayım, 2003-2008 arası
oluşan tsunaminin dalgaları, yatırımcının
algı sahiline 2009 yılında vurmuştur.
Bu durumda sermayesini bir başka
sektörden temin edip, kredibiletisi olan
yatırımcıyı, 5 yıllık geçmişe sahip obez
grafikler ile gidip yatırım yapılması
gerektiğini belirten duayenler (!) bugünü
yaratmışlardır.
Denizciliğin gelişimini topyekün deniz
endüstirisi açısından okumanın ger-
ekli olduğu kanısındayım, bu noktadan
bakıldığında endüstri maalesef yerinde
saymaktadır.
Konu endüstiriye hizmet eden sektörl-
erin yüzde kaçı aracılığın dışında katma
değeri olan bir hizmet üretmektedir?
Üretiyorsa yüzde kaçı Türkiye dışında
bir pazara sahiptir?
Bu sorulara cevap aramak gerekir.
Denizcilikte rant ekonomisi çok şükür
bitmiştir, zira özelleşecek devlet malı
kalmamıştır.
Yeni imalatçı sektörlerin burjuvası
ARGE’ye önem verip kendi teknolojisini
yaratan, mukabilinde dünyaya mümessil-
lik veren firmalardan oluşacaktır.
Söylenenin aksine, ucuz iş gücü ile
gemi kabuğu yapıp, donanımın %70’ini
ithal ederek montaj yapmak ile çok
geliştik diyemeyiz.
Gelişimi de şu çerçevede okumak
gerektiğini düşünüyorum; gelişmişlik
uluslararası pazarda kabul gören
imalat sektörü, avukatlık , bankacılık,
sigortacılık, acentelik, kumanyacılık,
yazılım üretimi, transit yakıt termini,
tamir-bakım, liman hizmetlerini yük-
sek standartlarda verebilmektir. Olayı
armatör üzerinden okumak çok büyük
yanılgıdır. Aslında armatörlük tama-
men ülke gücünün Dünya jeopolitiğine
etkisi ile ilgili bir durumdur (bunu da
başka bir zaman diliminde konuşuruz.)
ama yukarıda saydığım sektörlerin
oyuncularının jeopolitik etkileşim
olmadan da işleri sürdürme imkanları
vardır, ülke ataletinden bağımsız, iş ve
hizmet üretimini kesintisiz yapabilme
kabiliyetine sahiptirler.
SeaNews: Koster tonajı oluşturmak
yönünde son dönemde girişimler var.
Bu konuda siz neler düşünüyorsunuz?
Kapt. Bülent Dandin:
Yeniden koster
tonajı oluşturalım demenin ne kadar yer-
siz olduğunu sanırım yukarıdaki paragraf
izah etmektedir. Adam sorar: “Kostere
çok talep varmıydı da tonaj kayboldu?”
Oysa Adam Smith 200 yıl önce
cevabını vermişti (supply&demand) ve
ben bunun yanına “jeopolitiği” ekledim
zira ekonomi pozitif bir bilim değildir
ancak pozitif bilimden beslenir.
Pozitif verileri örneğin istatistik
biliminde elde edebilirsiniz şöyle ki; son
10 yıl içinde kıyı şeritlerimizdeki yük
hareketlerini ve lotlarını analiz eder ve
ekonomiye bilimsel bir veri sağlamış
olursunuz ve neden kosterin yok olduğunu
görmüş oluruz. Bu gözlemi yapmadan
konuşmak, eski deyimle mugalata, futbol
deyimi ile “tribüne oynamaktır”.
Kaldı ki, DTO yöneticileri ve adayları
‘’koster tonajını kalkındırmalıyız” deyip
ironik bir biçimde Panamax, Aframax ve
Supramax’a yatırım yapmaktadır.
SeaNews: DTO seçimleri henüz
sonuçlandı ve Metin Kalkavan ve eki-
bi yeniden kazandı. Seçim sonuçları
hakkında düşünceleriniz neler?
Kapt. Bülent Dandin:
Sonuçlar
yönetimdeki burjuvanın yönetimi
değiştirmek isteyen burjuvadan daha
güçlü ve organize olduğunu göstermekte-
dir. Her iki kesim de gayet çizgisi yüksek,
çok güzel bir seçim propaganda dönemi
“Denizcilikte
rant
ekonomisi
çok şükür
bitti”
Kaptan Bülent
Dandin
Statü
Denizcilik
Röportaj
Statü Denizcilik; Armatörlük, Kiralamacı, Gemi
İşletmeci, ve Acente olarak Türk Denizciliğinin önemli
kuruluşlarından birisi. Şirketin kurucusu ve Yönetim
Kurulu Başkanı Kaptan Bülent Dandin ile bir ufuk turu
gerçekleştirdik.