Page 20 - seanews_may

Basic HTML Version

Piyasa Analizi
18
May 2013
D
arwin , başyapıtı Türlerin
Kökeni kitabına Aristo'nun
bir sözünü alıntılayarak başlar
''Yağmur mısırları büyültmek
için yağmaz, mısırlar yağmur yağdığı için
büyür. ''
2003 / 2008 yılları arasında bol yağış
alan denizcilik sektörü, bugünkü kuraklığa
anlam vermekte zorlanıyor ve şunu anla-
makta güçlük çekiyor ''doğanın dengeleri-
yle bu kadar oynarsanız, sonucuna da kat-
lanmak zorundasınız. '' Markette talepten
fazla gemi arzı söz konusu. Sonuçlarına
katlanmak zorundayız.
Pek çok deniz yatırımcısı ''Benim ne
günahım var, ben mi aldım bu kadar
gemiyi '' şeklinde kendisini savunacaktır,
ancak şunu asla unutmamalı ''Yaşadığımız
global kapitalist düzende sizden daha
güçlü olanların yapacağı hamlelere
hazırlıklı olmalısınız, değilseniz geçmiş
olsun, çok geç kaldınız'' demektir.
Ekonomi konusunda yazı yazmak güç,
deniz ekonomisi konusunda ise bir o kadar
daha güç,
Deniz ekonomisi konusunda yazı
yazmaya teşebbüs ettiğim yıllarda bir
gazeteci dostum şu iki öğüdü vermişti;
yazıların beklentilerini yansıtmasın ve
çok şey söyle ama hiçbir şey söylememiş
olasın.
Bu yazıyı kaleme almak üzere masanın
başına geçince, deniz marketinin
bugünkü durumunu fazlasıyla duyum-
sayan ve yaşayan bir deniz yatırımcısı
olarak, elimden geldiğince beklentilerimi
yansıtmamaya çalıştım. Ancak
gazeteci dostumun öğüdünü
tutmayıp, bir şeyleri daha net
söylemek istiyorum.
Evet, bugünkü denizcilik
marketinin durumuna açıklık
getirecek olursak: Denizdeki
yatırımcılarının 80 dakika
oynadığı kötü futbol ve yediği
gollerin ardından son 10 daki-
kada oynadığı iyi futbol sonu-
cu değiştirmeyecek ve deniz
yatırımcıları maalesef sahadan
yenik ayrılacaklar. Bundan sonra
ne mi yapacaklar ? Maç bit-
tikten sonra program değiştirip
Rıdvan Dilmen'den güzel şeyler
duymaya çalışacaklar. Son 10
dakikada iyi futbol oynandı falan
gibi ! Maçın üzerinden geçerken
yorumculara kulak kabartacaklar
ancak arkadaki skor tabelasını
asla değiştiremeyecekler.
Peki, son 10 dakikada deniz
yatırımcıları olumlu neler yapmışlardır ?
-Yeni gemi yatırımlarını durdurmuşlar
mı?-Büyük ölçüde evet.-Hurdaya giden
gemi adedinde ciddi bir artış var mı?
-Evet var.
Artan yakıt maliyetlerini düşürmek için
gemi süratlerini düşürdüler mi?
-Evet. Hem de özellikle konteyner
gemileri ve tankerler.
-Laid-up gemi adedinde artış var mı?
-Evet var.
Bunların dışında deniz yatırımcılarının
elinde bir kart var mı? Maalesef yok.
Pekala. Oynanan ilk 80 dakikada yapılan
en büyük hata nedir?
-Çılgın gibi gemi yaptırmak.
Evet, öylesine çılgın bir gemi siparişi
olmuştur ki 2008 / 2012 yılları arasında,
deniz taşımacılığı (gemiye olan talep) %
16 artarken aynı sürede gemi arzı %36
olmuştur. Başka bir deyişle, şu anda deniz
marketinde %20 talep fazlası gemi vardır
ve sıkıntının temeli de burada yatmaktadır.
Deniz yatırımcıları şu an için kartlarını
doğru oynasalar da geç kalınmış, gemi
siparişleri şişkinlik yaratmıştır.
Bundan sonra ne olacak ?
Deniz yatırımcılarının en fazla sorduğu
soru, bundan sonra ne olacak?
Bir şey olmayacak, mali gücü olan,
banka borcu olmayan , operasyon
masraflarını kalitesini etkilemeden
asgari ölçülerde tutabilen şirketler ayakta
kalacaklar.
Belki de çok yakın bir gelecekte
''armatör '' tanımında farklılıklar doğacak
ve karşımıza şahıslardan ziyade bankalar,
borsa kuruluşları çıkacak, kim bilebilir?
n
Geç Kalan İyi Futbol...
Levent Akson
Denizdeki
yatırımcılarının
80 dakika
oynadığı kötü
futbol ve yediği
gollerin ardından
son 10 dakikada
oynadığı iyi
futbol sonucu
değiştirmeyecek..