Page 41 - seanews_may

Basic HTML Version

Piyasa Analizi
www.seanews.com.tr
39
Dökme Kuru Yük
BIMCO’nun Denizcilik Piyasaları
Peter Sand, Yunan Denizcilik Haberleri
gazetesine verdiği özel demeçte, 2013
yılında kuru dökme yük piyasasında 2012
yılına oranla daha iyi navlunlar bekleni-
yor olmasına rağmen piyasaların ayakları
altında sağlam bir zemin oluşması için
biraz zaman geçmesi gerektiğini söyledi.
BIMCO’nun 2013 yılında söküme
gidecek dökme yük tonajını 3o milyon
DWT olarak tahmin ettiğini açıklamış
olmasına ve 2012 yılında söküme giden
dökme kuru yük tonajının 33,7 milyon
ton olarak gerçekleşmiş olmasına karşın,
Sand, iyileşmenin gecikmesine neden
olarak yine de tonajdaki fazlalığı göster-
di.
Bu yıl şimdiye kadar toplam 8,7 mily-
on DWT söküme gitti.
Sand’a göre, armatörler denklemin arz
tarafını etkileyebilmek için hala eller-
inden ne gelen her çareye başvurmak
zorunda.
Sand,
yapılması
gerekenleri;
“Navlunlar yükselmeye başladığında bile
slow steaming’e devam etmek, ticari
açıdan verimli olmayan tonajı mümkün
olan en kısa zamanda atmak, yeni tonajı
önlemek için ikinci elde kapasiteyi müm-
kün olduğu kadar genişletmek’ olarak
sıraladı.
İşte sorular
ve Sands’in
yanıtları:
Navlun piyasalarında, özellikle
de dökme kuru yük gemileri seg-
mentinde, arz/talep dengesizliğinden
kaynaklanan baskının ne zaman
gevşemesini bekliyorsunuz?
Yeni başlayanlar için “milyon dolarlık”
sorular bunlar... Yılın başında yayınlanan
BIMCO Yansımalar adlı yayınımızda
2013 yılının makroekonomik açıdan
dönüm noktası olacağını söylemiştik.
IMF tarafından yapılan son aşağı
yönlü düzeltmeye rağmen, görüşümüz
hala geçerli.
Genelde bunun anlamı şudur:
Denizcilik sektörü daha önceden tahmin
edildiği kadar kısa sürede ayaklarının
altında sağlam bir zemin bulamaya-
cak; bu genel tahmini dökme kuru yük
gemileri piyasasına da uygulayabilir-
siniz.
Genel olarak 2013 yılının 2012
yılına oranla daha iyi geçeceğine hala
inanıyoruz, ancak tonaj fazlası hala çok
büyük iken arz ve talep arasındaki temel
denge bakımından önemli bir iyileşme
olması için beklemek zorundayız.
2013 yılının deniz taşımacılık
şirketlerinin kazancı açısından daha
olumlu olacağına inanıyor musunuz?
Navlunlar 2012’ye oranla arttı o
bakımdan FAVÖK düzeyinde faaliyet
karlılığının arması gerekir. Öte yandan
amortisman ve finansman maliyetleri
hala pek çok armatör bakımından son
muhasebede daha yüksek çıkabilir.
Faaliyet Giderleri biraz artış göster-
mekte ve denklemde yakıt fiyatlarını
sürpriz yapabilecek bilinmeyen olarak
bırakmaktadır.
Yakıt maliyetlerinde MT başına 70-80
dolarlık son düşüş kesinlikle doğru
yönde bir harekettir.
Çoğu analistlerin 2014 yılının dök-
me kuru yük piyasaların bugünkü
aşağı döngüsünün sonu olacağı
şeklindeki görüşünü paylaşıyor
musunuz?
Ben, mevcut aşağı döngünün sonunu
görmeye başladığımızı söylemenin
doğru olacağını düşünüyorum.
BIMCO görüşünü şu zemine otur-
tuyor: arzdaki büyüme son yıllardaki çok
büyük rakamlardan azalmasına rağmen
talepteki durum sabit durumunu korudu.
Ben mevcut durgunluğun sonu şu tari-
hte gelecek şeklinde bir belirleme yap-
maya fazla zaman ayırmıyorum.
Aksine ben kuru yük sektöründe
daha iyi kazanç getirecek unsurlara
odaklanıyorum: Navlunlar yükselmeye
başladığında bile slow steaming’e devam
etmek, ticari açıdan verimli olmayan
tonajı mümkün olan en kısa zamanda
atmak, yeni tonajı önlemek için ikinci
elde kapasiteyi mümkün olduğu kadar
genişletmek. Kısacası, Piyasa durumunu
(armatör olarak) etkileyebileceğiniz
elemanlara odaklanın. (örneğin arz
tarafında).
Bilhassa, tam yolla gemileri seyir
yaptırmaya yeniden başlamak sonu-
cunda arzın talepteki iyileşmeyi
yutacağını bilerek gemileri slow steam-
ing yaptırmaya devam ettirmek hayati
önem arzediyor.
Yılın ilk çeyreğinde, geçen yılın aynı
dönemine göre kuru yük gemisi seg-
mentinde yeni inşa yatırımlarında
önemli bir artış gördük. Bunun
nedeni nedir? Bunun nedeni
Dökme Kuru yük piyasasında
toparlanma beklenenden
daha uzun sürebilir