Page 17 - seanews_may

Basic HTML Version

Piyasalar
www.seanews.com.tr
15
Konteyner
KÜRESEL taşımacılık tahminleri,
2013 yılı için, çoktan aşağı yönde revize
edildi bile. Yeni yıldan itibaren birkaç
ay içinde yapılan düzeltimde, bir ay önce
%6,6 olan büyüme tahmini, Clarkson
araştırma şirketi tarafından %6,1 olarak
revize edildi.
Denizcilik danışmanlık şirketi, 2013
yılında konteyner ile yapılan taşımacılığın
166 Milyon TEU’ya ulaşacağını tahmin
ediyor; bu miktar konteyner taşımacılık
endüstrisinde bu güne kadar kaydedilecek
en yüksek rakam olacak. Ancak, henüz
yeni yılın ilk döneminde olunmasına
rağmen, ana ticaret hatlarında yapılan
tahminler belirgin bir şekilde aşağıya
çekiliyor.
Clarksons’ın yayınladığı “Konteyner
İstihbaratı Aylık Raporu’na göre; Asya-
Avrupa taşımalarında bir ay öncesinde
%3,6 büyüme olacağı beklenirken; bu
rakam şimdi %3,48 olarak düzeltiliyor.
Bu da 20,8 Milyon TEU’ya karşılık geli-
yor.
Bu rakam, 2011 yılına oranla %1,46’lık
bir büyümeye işaret ediyor; ki, 2011, bu
ticarette büyümenin yaşandığı en son yıl
olmuştu.
Bu durumda, gerçekte eğer Asya-
Avrupa ticaretindeki tahmin gerçekleşir
ise, konteyner taşımacılıkta ancak iki yıl
önceki seviyeyi yakalamış olacağız—ve
şunu da hesaba katmalıyız ki, 2011 yılı
özellikle Asya-Avrupa hatlarında endüs-
trinin zararına çalıştığı bir yıl olmuştu.
Trans Pasifik ticaretinde ise en son
tahminler %4,3’lük bir büyümeye işaret
ediyor, toplam ticaretin 21,8 Milyon
TEU olacağı tahmin ediliyor; bu da daha
önceki %5,68’lik artışa göre aşağı yönde
düzeltilmiş bir başka tahmini oluşturuyor.
Clarkson tarafından yayınlanan aylık
raporda yer alan tüm ticaret tahmin-
leri içerisinde en büyük değişiklik,
Transatlantik (Atlantik geçişi) ticaretinde
görülmekte. Bu ticarette daha önce 4,8
yıllık artış olarak yapılan önceki tahmin,
%1,58 olarak düzeltildi. Bu da toplam
6,4 Milyon TEU’luk bir büyüklüğe işaret
ediyor.
Ana ticaret rotalarındaki bu denge-
siz duruma yorum getirirken, Clarkson,
‘mütevazi bir büyümeye’ işaret eden göz-
den geçirilmiş bu rakamların bile daha
aşağılara çekilme ihtimali bulunduğunu
söylüyor.
Clarkson raporunda; ‘Bu, daha büyük
Avrupa ekonomilerinin durgunluktan
kaçınmasına bağımlı; aynı zamanda
ABD tüketici taleplerinin süregiden mali
belirsizlikten ne kadar etkileneceğine de’
şeklinde görüş belirtiliyor.
ABD’nin, kabaca 4TrilyonDolar borcu
var ve bu şimdi bu borcu temizleme süre-
cinde yapacağı şey muhtemelen vergi
artışı ve harcamalardaki büyük kesintil-
erin bir kombinasyonu şeklinde olacak.
Bunların hiçbirisi tüketiciyi harcama
yapmaya teşvik edici şeyler olmayacak.
Clarkson bu yıl ticaretteki esas büyü-
menin gelişen piyasalarda olacağını
öngörüyor. Bununla birlikte; Clarkson’un
son raporu, bu piyasalarla ilgili tahminler
de aşağı yönü işaret ediyor.
Esas rotalar dışındaki doğu-batı
ticaretinde ise, ki bu rotalar Kuzey
Amerika, Avrupa ve Uzak Doğu’yu
Hindistan alt kıtası ve Orta Doğu’ya
bağlamaktadır, büyümenin %6,59
oranıyla 21 Milyon TEU’ya ulaşması
bekleniyor. Bu hatlarda büyüme beklen-
tisi daha önce %7,61 idi.
Kuzey-Güney ticaretinde ise, tahmin-
ler toplamda %7,06’lık bir büyümeden
%6,39’luk bir büyümeye revize edildi; bu
da 28,3 Milyon TEU’ya karşılık gelme-
kte. Bu elbette ki hala sağlıklı bir büyü-
meye işaret ediyor, ancak bu yıl aşağı
yönde düzeltmelerin biraz erken gelmesi
tedirginliğin artmasına yol açıyor.
Ancak; önceki aydan bu aya
değişmeyen bir tahmin var: o da
‘Diğerleri’ kategorisi altında. Bu kat-
egoride Asya-içi veya Avrupa-içi bölge
içerisindeki ticaret değerlendiriliyor.
Güneyden güneye taşımalar da bu kate-
gori altında toplanıyor. Bu piyasalar 2013
yılında yıllık bazda sağlıklı bir şekilde
%7,48’lik büyümeyi yakalayacak ve 67i5
Milyon TEU’luk büyüklüğe ulaşacaklar.
Sadece Asya-içi taşımacılık bile,
Clarkson ’un tahminine göre bu yıl
%8,3’lük bir büyüme gösterecek. Bu
da yıl içerisinde Wan Hai gibi, OOCL,
RCL ve diğer bölge içinde uzmanlaşmış
taşımacılık şirketlerinin iyi mali sonuçlar-
la yılı kapatacaklarının habercisi.
Toplam konteyner taşıma kapa-
sitesi Clarkson ’a göre bu yıl yüzde
6.4’lük artışla 19.55 Milyon TEU’ya
çıkacak. Clarkson, bu artışın arz ve
talep büyümesinin nisbi dengesine
katkıda bulunacağını öngörüyor. Ancak
geçtiğimiz yıldan da piyasada kalan bir
arz fazlasının bulunduğuna da dikkat
çekiliyor.
Taşımacılık şirketleri şüphesiz ki
aranın daha da açılmaması için gayret
göstereceklerdir. Bununla birlikte
potansiyel bir sorun olarak 8.000 TEU
sınıfında birikmiş olan daha büyük
gemilerin Asya-Avrupa ve trans pasifik
taşımacılığı için artık küçük kalmaları
ve daha sağlıklı bölge içi taşımacılığa
aktarılmaları görülebilir.
Bu da, büyük taşımacılık hatlarına
oranla çok daha küçük marjlı çalışan ve
bu nedenle navlun belirlemeleri de dahil
hata payı çok daha küçük olan diğer
piyasaların Asya-Avrupa ve trans pasifik-
ten kapasite aktarılmasıyla arz ve talep
dengesinde sorunlar yaşayabileceğinin
habercisi.
Yine de yılın henüz erken sayılabilecek
bir dönemindeyiz ve çok daha fazlasını
söylemek spekülatif olabilir. Ancak
emin olabileceğimiz bir şey var ki, o
da ilk çeyrekte bile olsak, 2013 yılının
konteyner piyasası için çetin bir yıl
olacağını söyleyebiliriz. Şu anda cevabı
düşünülmesi gereken soru ne kadar çetin
olacağı.
n
Konteyner ticaretinde küresel
büyüme aşağı yönde revize
ediliyor, beklentiler olumsuz