insanı yetiştirmeden elini ayağını çekmiş
vaziyette. Onlar daha ARGE ve inovasyona
doğru yönelmişlerdir. Ancak Doğu Avrupa/
Rusya/Ukrayna gibi ülkelerde gemi adamı
yetiştirme konusunda geometrik bir artış
var.Biz zabitan yetiştirmede ilk beşin
arasındayız. En çok Çin, Filipinler, Ukrayna
Türkiye ve Hindistan olarak verilmektedir.
Bizde en yüksek ülke konumunda değilsekte
bunların arasındayız. Şanghay Maritime var
mesela Çin’de oldukça gelişmiş eğitimsel
olarak ve oldukça kalabalıklar malum.
Bizim öğrencimiz çok kaliteli. Çok yüksek
puanla öğrenci alıyoruz.Hem zeki ,hem de
çalışkanlar. İsim söylemiyorum ama diğer
komşularımız kuzeydekiler çok öğrenci
alıyorlar ama bizim kadar seçici veya talep
gören okullar değiller. Ama onlar bizden
daha meşhur.
Biz İTÜ’lü olarak, misyon olarak mühen-
dis denizci yetiştiriyoruz. Mühendisliğin de
hakkını vermemiz gerekiyor. Diplomalarında
mühendis yazıyor. Bizim açımızdan müh-
endislikleri önemli aynı zamanda. Yüksek
seviyede eğitim yapıyoruz. Kendileride
yüksek kalite, eğitimleri de öyle.
SeaNews: Bu çocuklar denizde uzun
süre duruyor mu?
Hayır durmuyorlar. Ortalaması yedi yıl
olarak düşünülüyor denizde geçen süre-
lenin. Odessa’nın rektörü “ sizin denzi-
cileriniz denizde ne kadar kalıyor” soru-
suna şöyle cevap verdi. “Eskiden 20-24
yıl kalıyorlardı şimdi bu süre 16-17 sen-
eye düştü.” Benim uluslararası firmalarla
yaptığım görüşmelerde uzun vadede kalacak
eleman istiyorlar. Ben böyle anlıyorum.
Bizim öğrencilerimiz de uzun taahhütlü
kontratlara girmekten yana değiller sanırım.
Ama bizim mezunlarımızın kalitesini her-
kes takdir ediyor. Bizim öğrencilerimiz
kalite ve donanımları gereği denizde bir
süre kaldıktan sonra karada da kolaylıkla iş
bulabiliyorlar.
SeaNews:Sektördeki krizden siz nasıl
etkilendiniz? Gerek staj yeri bulma, ge-
rekse mezunların istihdamı konusunda
zorluklar yaşıyormu fakülte?
Prof. Nil Güler:
Sektördeki krizden biz
olumlu etkilendik. Öğretim elemanı olarak
çok iyi elemanlar geldi bize. Bu konu-
da olumlu etkisi oldu diyebilirim. Ancak
öğrencilerimiz kısa staj bulma da sıkıntı
çektiler. Biz de eksik stajlar için iki senedir
sismiği devreye soktuk.
Bizim fakülte mezunlarının iş bulmasında
hiç problem yok, kriz etkilemiştir muhak-
kak ama iş bulamama seviyesine kadar gel-
medi. Bu böylemi gidecektir? Yaptığımız
bir takım istatistiksel çalışmalar var, bunlara
göre 2015 yılında, açılan bütün okulların
mezunlarını da göz önüne alırsak ticaret
filosunun gelişme hızını da değerlendirirsek,
deniz ulaştırma işletmemühendisliği dalında
istihdam fazlası öngörüyoruz. Gemi maki-
neleri işletme mühendisliği bölümü için
bu sözkonusu değil ama. Gemi makineleri
işletme mühendisliği öğrenci sayısı az.
SeaNews: SUNY
programı nasıl
gidiyor? Bu-
rada okuyan
öğrencilerin farklı
avantajları veya
dezavantajları
oluyor mu? Varsa
nelerdir?
Prof. Nil Güler:
2003-
2004
Eğitim
Öğretim
yılından itibaren;
İTÜ
Denizcilik
Fakültesinin
,
ABD’nin NewYork
Eyalet Üniversitesi
(SUNY) Denizcilik
Akademisi
ile
ortaklaşa yürüttüğü
YÖK onaylı çift
diplomalı
iki
uluslararası ortak
m ü h e n d i s l i k
programı bulunuyor.
Ekonomik krizden
SUNY programımız
etkilendi.
Bu
ücretli bir program.
Ö ğ r e n c i l e r i m i z
birinci sınıfın ilk
yarıyılını burada
okuyor. Sonra 3.
Sınıfın başına kadar
Amerikada okuy-
o r l a r . K a r ş ı l ı k l ı
anlaşma ile bu böyle.
Bunun ise bir ücreti
var.Toplam yaklaşım
70 bin dolar ücreti
var. SUNY programı
etkilendi dolayısıyla.
Daha az öğrenci girdi.
SUNY programının puanı biraz daha
düşük,ama çok güzel bir program ve güzel
bir eğitim, avantajları çok. Staj da yapıyorlar.
SUNY e ait eğitim gemisi var, Empire State.
Normalde Amerika’da okumak daha pahalı
ama bu program buna oranla avantajlı Orada
eğitim görüp iş ilişkileri ve Dünya tecrü-
beleri de gelişmiş oluyor. Avantajları olan
bir program.
SeaNews: Hangi bölümlerde kaç
öğrenciniz var? Bu yıl kaç öğrenci
vereceksiniz?
Prof. Nil Güler:
Okulumuz için bu
sene yüzde yüz ingilizce program bildirme-
dik, 95 ulaştırma ve 45 gemi makinelerine,
SUNY’de ise 30 öğrenci
deniz ulaştırmaya 30 öğrenci
gemi makinelerine alacağız.
Hersene 120 civarında mezun
veriyoruz.
SeaNews: Mezunlarınızın
denizde çalışma , karaya
geçme oranı yıl ve sınırları
nelerdir? Mezunları daha
fazla denizde tutumak için
nelerin olması gerektiğini
düşünüyorsunuz?
Prof.
Nil
Güler:
Denizde çalışma süreleri
konusunda
yapılmış
bir çalışma yok.Mezun
öğrencilerimizle irtibatımız
kesiliyor çoğunlukla.Web
sayfamızda bulunan kalite
k o o r d i n a t ö r l ü ğ ümü z ü n
mezun takip sistemi yolu
ile onlardan bilgi bekli-
yoruz. Biz kalite sistemine
çok önem veriyoruz. Bu
amaçla mezunlarımızdan
geri dönüşüm almaya da
çalışıyoruz ama söylenen 7
yıl gibi.
Mezunları denizde tutmak
için denizdeki yaşam ve
çalışma koşulları iyi olmalı.
Denizcilik İş Sözleşmesi,
MLC 2006 çıktı biliyor-
sunuz. Ona da uyulması
gerekiyor. Gemiadamlarının
insan onuruna yakışan
iş koşullarının gemide
sağlanmış olması gerekiyor.
Denizde Ücretlerde yüksek
olursa bütün bunlar bağlayıcı
sebepler olabilir. Gemi
ortamı çok uluslu, çok dilli
bir ortam. Bu konuda kültürel farklılıkları
gideren bir ön çalışma yapmak da lazım.
Lisan çok önemli burada tabii.
Diğerleriyle
rakebet içinde
değiliz
“Bizim diğer fakültelerle rekabet-
imiz yok.Bizim farklı bir misyonu-
muz da var diğer denizcilik
fakültelerine göre.Bir yerde başı
çeken bir eğitim kurumu olarak
görüyoruz, öyle hissediyoruz
kendimizi. Rekabet değil de ken-
dimizi aşmak gibi isteğimiz var.”
Mühendis
“Biz İTÜ’lü olarak, misyon
olarak mühendis denizci
yetiştiriyoruz. Mühendisliğin
de hakkını vermemiz gereki-
yor.Diplomalarında mühendis
yazıyor. Bizim açımızdan müh-
endislikleri önemli aynı zaman-
da.”
Sektördeki Kriz
“Sektördeki krizden biz
olumlu etkilendik. Öğretim
elemanı olarak çok iyi elemanlar
geldi bize. Bu konuda olumlu
etkisi oldu diyebilirim.Ancak
öğrencilerimiz kısa staj bulma
da sıkıntı çektiler.Biz de eksik
stajlar için iki senedir sismiği
devreye soktuk.Bizim fakülte
mezunlarının iş bulmasında hiç
problem yok.”
Röportaj-Prof. Dr. Nil Güler
25